Onder schooltijd

PROGRAMMEREN ALS ONDERDEEL VAN HET LESPROGRAMMA

In een maatschappij waarin computers centraal staan, is het mooi dat leerlingen – naast rekenen, taal en aardrijkskunde – op de basisschool ook een programmeertaal kunnen leren. In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we dagelijks gebruiken. Leren programmeren is dus niet per definitie bedoeld om kinderen op te leiden tot programmeur, maar om ze vaardigheden te leren waarvan ze later in elk beroep profijt hebben.

LEGO DUPLO (ONDERBOUW)

De Coding Express van LEGO Education is een creatieve en intuïtieve manier om kleuters programmeren en andere belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden te leren. 

Met deze veelzijdige LEGO DUPLO set, gebaseerd op het treinthema, leren kinderen al op jonge leeftijd verbindingen te leggen en verschillende kanten van het programmeren te ontdekken. Zoals dingen en gebeurtenissen in een bepaalde volgorde plaatsen herhalen en voorwaardelijk programmeren. Tegelijkertijd ontwikkelen zij probleemoplossende, sociale en emotionele vaardigheden en leren ze kritisch te denken en samen te werken.

Deze workshops worden gegeven aan groepen van maximaal 10 kinderen tegelijkertijd.

LEGO WeDO (MIDDENBOUW)

Voor kinderen uit de middenbouw zijn er workshops met LEGO Education WeDo. Ze maken kennis met de eerste beginselen van techniek, programmeren en robotica in de breedste zin. Via leuke kleine bouwwerkjes leren de kinderen in tweetallen, stapsgewijs de motor, de bewegings- en kantelsensor kennen en hoe je deze zijn te programmeren. Daarna zijn er alledaagse wetenschappelijke en technologische projecten waar kinderen via onderzoek, techniek en programmeren hun ideeën tot leven laten komen. Zo bouwen de kinderen aan hun zelfvertrouwen door vragen te leren stellen, kritisch te denken, problemen te definiëren en hun eigen oplossingen te ontwerpen.

LEGO SPIKE PRIME (BOVENBOUW)

Onderzoekend leren, bouwen en programmeren met Scratch. 
Kinderen leren kritisch denken aan de hand van complexe, boeiende en relevante STEAM uitdagingen.
 
SPIKE PRIME bestaat uit de bekende gekleurde LEGO stenen, kindvriendelijke hardware en Scratch. Scratch is een programmeertaal die al op veel scholen gebruikt wordt en werkt op basis van slepen en neerzetten. Door deze combinatie worden leerlingen uitgedaagd tot leren en kritisch nadenken om complexe problemen op te lossen, ongeacht hun onderwijsniveau. Dit kan via eenvoudige instapprojecten tot grenzeloze mogelijkheden, ondersteund met creatieve ontwerpen, broodnodige STEAM en 21e eeuwse vaardigheden. 

LEGO MINDSTORMS (BOVENBOUW EN VOORTGEZET ONDERWIJS)

Voor kinderen vanaf uit de bovenbouw jaar heeft Bouwgabbers workshops met de EV3 trainingsrobot van LEGO Education. In tweetallen leren ze de beginselen van techniek, programmeren en robotica in de breedste zin.
Stap voor stap gaan de kinderen het LEGO Education Mindstorms programma af. Zo leren ze de trainingsrobot met alle verschillende sensoren en motoren besturen door programma’s na te programmeren en deze zelf weer aan te passen.
Leer de mogelijkheden kennen van de ultrasone-, kleuren, tast en gyro-sensoren i.c.m. verschillende motoren en hoe deze te programmeren zijn via de app op de iPad. En daarna kan er in de diepte gedoken worden door bijvoorbeeld te werken met variabelen. De mogelijkheden zijn eindeloos, zo ook de creaties. Een te programmeren olifant, groot genoeg?

PRAKTISCH

Kinderen werken in tweetallen met één iPad en één set LEGO Education WeDo 2.0, SPIKE PRIME of Mindstorms. 

Bij DUPLO wordt er in groepjes van 5 met een LEGO DUPLO CODING EXPRESS gewerkt.

* Max. 30 kinderen
* Voor elk niveau een andere LEGO set
* 60 tot 90 minuten
* Onder schooltijd
* iPads of Chromebooks aanwezig op school

€112,50 per workshop van 60 minuten (excl BTW en reiskosten)

COMPETENTIES

Creativiteit * leren samenwerken * oog-hand-coördinatie * probleem- en kritisch oplossend denken * onderzoekend leren * technische kennis, algoritmisch denken * programmeren * computable thinking.​